“Maar je hebt zo’n leuke oranje jurkje aan.”
Het was een regenachtige vrijdagmiddag 18 uur en ik zat op de fiets van kantoor naar de buitenschoolse opvang om mijn kinderen op te halen. Weekend!
Mijn telefoon ging en ik sprak een man die mij had gevonden op Google en snel een website nodig had. Het ging om een bedrijf met beleggingen en hij wilde eigenlijk al de week daarna live gaan. Ik gaf aan dat ik op de fiets zat en dat ik hem maandag zou terugbellen om verder hierover te praten. Hij begon een beetje te lachen en zei: “ach meisje, je kan me zo toch even terugbellen als je thuis bent?” Ik legde hem uit dat ik niet in de mogelijkheid was om die avond verder te bellen en dat ik in het weekend deze gesprekken niet voeren. Maar maandag zou ik meteen bellen om hem uitgebreider te spreken.
Dit keer liet hij zich niet tegenhouden en maakte de legendarische opmerking: “Ach maar meisje, ik zag je in dat leuke oranje jurkje op je website en ik dacht: die wil mij vast wel helpen aan een mooie website.”
Alle alarmbellen gingen af. Dit is niet mijn ideale klant!!! Ik zei hem nogmaals kort dat ik hem maandag zou bellen en hing op. Dat hele weekend heb ik hier aan gedacht.
Ik was best geschokt over de manier waarop hij mij behandelde, duidelijk dat hij niet de waarde zag in mijn diensten als webdesigner, maar ook voelde ik me niet serieus genomen.
Geef altijd een alternatief. Help mensen verder!
Maandag om 9:00 uur heb ik hem meteen een mail gestuurd dat zijn werkveld niet binnen mijn expertise valt. Graag heb ik wel enigszins kennis en/of interesse in het werkveld van mijn klanten. Op die manier kan ik ze optimaal helpen. Maar dat ik hem graag doorverwees naar een collega van mij. Daarbij gaf ik hem een aantal e-mailadressen van collega’s. Wat zijn reactie was? Het was een hele sportieve mail met een dankjewel. Hij blij, ik blij!
Het belang van het kiezen van de juiste klanten
Wat ik hiermee wil zeggen? Weet wat je waard bent, ga niet zomaar met iedereen in zee, en weet wie jouw ideale klant is!
Waarom? Omdat alleen zo jij energie uit jouw werk haalt en het beste resultaat kan bieden aan jouw klanten. Stel dat ik wel deze meneer had geholpen, dan had mij dat meer energie gekost (ik ben niet thuis in zijn werkveld, stoorde mij aan de manier waarop hij met mij praatte) en kon ik niet de twee hele leuke klanten, waar ik daarna een gesprek mee ingepland had, helpen aan een hele mooie website.